Tips dan Panduan Bercuti : Backpacking di Kota Kinabalu, Dimana Nak Makan dan Tempat Tinggal

18/02/2020


Kota Kinabalu adalah ibu kota di bahagian barat provinsi Borneo Malaysia, Sabah. Kami tiba di sini pada waktu petang selepas penerbangan Air Asia yang dahsyat dengan kedua-dua orang Jerman yang kini menjadi teman perjalanan standard kami, bersedia untuk berkeliling Borneo! 

Penulisan kali ini, admin mengongsikan pandangan dua orang backpackers yang pernah menggunakan khidmat kereta sewa kami selama 2 minggu ketika trip mereka di Borneo sabah. Kami akan mengongsikan pandangan dan pengalaman mereka semasa perjalanan mereka di sabah dalam beberapa siri. 

Pandangan Sofia

Kota Kinabalu adalah sebuah bandar yang tidak membosankan dengan pencakar langit kelabu separuh tinggi dan pusat membeli-belah besar. Semasa kami di sini, kami menginap di 3 asrama yang berbeza-beza, semuanya mempunyai sekurang-kurangnya seorang penyambut tetamu yang keliru. Bandar ini tidak mewakili seluruh Borneo dan ia sebenarnya agak berbeza dari seluruh rantau ini. Sekiranya perjalanan anda ke Sabah adalah terhad kepada beberapa hari, mungkin melakukan beberapa lawatan sambil menginap di sini. Yang paling umum termasuk snorkeling di luar Pulau Manukan, perjalanan menyelam ke Pulau Gaya atau lawatan sehari untuk mendaki Gunung Kinabalu. 

Jika anda, seperti kami, bukan peminat pelancongan yang teratur. Anda boleh mencari banyak cara untuk meneroka Sabah dari berjuta-juta pelancong asian yang menyerang rantau ini. Anda mungkin akan membelanjakan hanya beberapa hari di KK pada awal atau akhir perjalanan anda. Asrama biasanya tidak mempunyai kawasan umum yang bagus. Kami dipanggil Banana Inn dan Get Inn Backpackers. Mereka adalah pilihan termurah di pusat bandar. Tidak hebat tetapi mudah.

Perkara terbaik yang perlu dilakukan untuk menghabiskan masa semasa di KK, sama ada untuk melompat di feri ke salah satu pulau (sekitar £ 8 kembali) atau pergi ke pantai Tunjung Aru selama beberapa jam (£ 2 untuk Ambil di sana dan kembali). 

Pandangan Harri

Kota Kinabalu atau KK seperti yang dipanggil oleh penduduk tempatan, adalah satu perkara yang rumit. Di permukaan tidak banyak yang perlu dilakukan, namun ia merupakan peningkatan besar di kebanyakan bandar-bandar lain di Borneo Malaysia. Bagi backpackers, ia digunakan sebagai titik permulaan untuk menerokai seluruh Sabah, disebabkan lokasi lapangan terbang utama. Kami menghabiskan enam hari di sini (agak mungkin terlalu lama!). Tetapi itu bukan untuk mengatakan tidak ada apa-apa yang perlu dilakukan. Kemungkinan anda akan menginap di sekitar kawasan asrama pusat Api-Api. Ada beberapa pilihan makanan bajet di sini, dengannya terletak berhampiran dengan pusat membeli-belah. Ia terutamanya restoran India, dengan harga bermula RM 1.00 (0.20p) untuk Roti. Terdapat juga McDonald's biasa, KFC dan lain-lain.


Kota Kinabalu Market.

Pilihan yang lebih baik adalah pasar yang terletak di pinggir laut, dibuka setiap malam dan bermula sekitar 6:30 malam hingga lewat. Pasaran itu sendiri agak besar, dan terdapat sejumlah besar restoran makanan laut, yang diselingi dengan mi dan gerai beras. Walaupun anda boleh mendapatkan makanan laut murah di sini, harga biasanya dilakukan dengan berat. Periksa semula sebelum beli, tiada siapa yang mahu membelanjakan belanjawan harian mereka pada udang (ia besar, saya telah melihat lobster yang lebih kecil). 

Gerai mi menjual makanan lebih murah, dengan hidangan menetapkan kami kembali sekitar RM 5 (£ 1) setiap satu. Saya telah membaca blog tentang pasaran ini sebelum sampai ke KK, menyatakan bagaimana ia tidak benar-benar buruk dan beberapa ulasan terlalu negatif. Jadi, saya akan memberikan pendapat saya. 

Menjelajah di Asia selama hampir enam bulan, saya mempunyai bahagian pertimbangan saya yang saksama. Pasaran ini tidak akan memenangi anugerah untuk kebersihan (adakah pasar yang menang?) Ataupun pengalaman yang sangat menyenangkan. Anda dapat melihat matahari terbenam yang bagus dari satu sisi pasar dan ada gerai roti yang bagus yang menjual makanan manis di tepi air. 

Perkara-perkara lain yang boleh anda lakukan termasuk: 

Perjalanan ke pantai: Tanjung Aru terletak 10 minit pemanduan dari pusat bandar. Ini berharga kira-kira RM 10 (£ 2) dan merupakan perubahan yang baik dari bandar. Pantai ini cukup bersih dan tenang dan tempat yang sempurna untuk mendapatkan beberapa bir dan menonton matahari terbenam. 

Menyelam: ada sebuah taman marin berhampiran KK, dengan pulau-pulau hanya menaiki bot. Menyelam lebih mahal daripada tanah besar Malaysia (namun menyelam di tanah besar adalah antara yang paling murah di dunia). Saya memilih untuk tidak menyelam di sini kerana saya merancang untuk menyelam di Sipadan.

Sumber : https://sofiavsharri.com/kota-kinabalu-guide/



Jika nak cari kereta sewa yang trusted di sabah dengan harga yang murah, jom hubungi kami sekarang.


TIPS DAN PANDUAN PERCUTIAN

Ada yang sudah pernah ke Semporna Sabah? Jika belum, mari kami kongsikan cerita-cerita travel ke semporna yang dikongsikan oleh traveller. Dengan cerita ini, mungkin anda boleh mendapat tips dan gambaran bagaimana anda hendak merancang percutian anda ke Semporna Sabah pada masa akan datang.

Ada yang merancang untuk mendaki Gunung Kinabalu? Anda perlu ketahui tips dan peralatan yang sesuai untuk mendaki. Persediaan yang betul dan tepat dapat memudahkan pendakian anda nanti. Kami berikan anda tips bonus iatu langkah keselamatan atau SOP mendaki gunung kinabalu semasa PKPP dan wabak Covid-19.

Sektor pelancongan di Malaysia sudah mula dibuka pada 11 Jun 2020. Pembukaan semula pelancongan ini menjadi berita baik kepada para pengusaha pelancongan dan pemilik hotel dan homestay. operasi sektor Pelancongan menjadi lumpuh sepanjang tempoh PKP dan PKPB.


ARTIKEL LAIN

Bantuan Sara Hidup BSH 2020 fasa 3 telah mula diagihkan bermula 24 Julai 2020. Tahniah kepada semua penerima yang layak. Adakah anda tidak berjaya mendapat bantuan BSH berkenaan? jangan risau kerana Permohonan Rayuan BSH 2020 telah pun dibuka.


MASIH MENCARI INFO ? GUNAKAN RUANGAN SEARCH DI BAWAH. ANDA MUNGKIN TERKEJUT DENGAN PENEMUAN ANDA!